Förkyld

Idag sitter jag i soffan och andas med öppen mun för att kunna få i mig något syre i överhuvudtaget. Är vansinnigt täppt. Har åkt på en förkylning som bara blir värre och värre för varje dag. Inatt har jag inte kunnat sova ordentligt, utan bara vridit och vänt på mig för att hitta en position som är både någorlunda bekväm och går att andas i. Tycker synd om Marcus som vaknat stup i kvarten av mitt rastlösa vridande.
 
Nog om det. Igår var Marcus ledig och vi utnyttjade dagen till fullo. Gick igenom den där högen papper som bara blivit liggande sen-vem-vet-när, diskuterade framtid, tvättade och gick runt och småpillade. Marcus håller dessutom på att bygga sittbänkar till köket, så igår passade han på att börja måla den ena! Ska visa bilder när det är klart.
 
På kvällen kom Mandus hem till oss för en spontant middag. Han hade dessutom med sig en söt liten present från sin syster som jag ska visa er sen.
 
Gratinerad halloumi pasta
250g penne
1 rödlök
1 zucchini
1 halloumi
1 ask körsbärstomater
3 vitlöksklyftor (mm, vi älskar vitlök och brukar alltid ha i lite extra)
1 burk pastasås, 400g (eller gör egen med lite honung i)
150g färsk spenat (jag öser alltid i massvis med extra)
150g riven mozzarella
olivolja
salt & peppar
 
1. Sätt ugnen på 250 grader
2. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av och lägg tillbaka i kastrullen.
3. Skala, halvera och skär löken tunt. Skär zucchinin på längden och skär i ½ cm tjocka skivor. Skär halloumin i cm-stora tärningar. Dela tomaterna på hälften.
4. Fräs zucchinin i olja på hög värme i ca 5 minuter. Tillsätt löken och låt fräsa med på slutet. Skala och pressa vitlöken. Smaksätt med salt och peppar. Lägg det åt sidan. Stek halloumin i olja tills den fått fin färg.
5. Blanda tomatsås, stekta grönsaker, halloumi och spenat med pastan. Smaka av med salt och peppar. Fördela pastan i ugnssäker form. Strö över mozzarellan. Gratinera i ugnen cirka 10 minuter. 
 
Servera med en god sallad. Smaklig måltid :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0