Profylaxkurs eller inte?

Jag vet att många går på Profylax-kurs inför förlossningen. Vi har valt att inte göra det då vi tycker det är orimligt att betala 2000 kronor för att lära sig andas och slappna av. 
 
Jag har förstått att många tycker profylaxkursen är jättebra på så sätt att:
  • de fått mycket information kring förlossningens olika skeden, ställningar osv
  • lärt sig andningstekniker och avslappningsövningar
  • den andra partnern har under kurstillfällena förstått sin roll tydligare, hur viktig hon/han är under förlossningen. Hur hon/han kan stötta och uppmuntra.
Det finns såklart andra vägar, här kommer lite tips från mig:
  • Här finns det andnings och avslappningsövningar att dra ned till telefonen eller ipoden som är anpassade för att förbereda dig inför förlossningen. Det finns även en tillhörande bok att köpa eller låna på bibliotek. 
  • Läs på om förlossningens olika skeden, smärtlindring, ställningar med mera ensam och tillsammans med din partner. Glöm inte att inkludera och diskutera med din partner!
  • Prata med andra som fött barn (mamma, vänninor osv)
  • Skriv ner alla tankar, funderingar och frågor - prata och fråga din barnmorska!
Babycenter har en app som heter Din graviditet idag till telefonen som jag använt mig mycket av. Den innehåller massvis med information kring graviditeten, förlossningen samt den första tiden med bebisen. Dessutom har den massa roliga funktioner som nedräkning till förlossningen, veckoguide (daglig information och råd), videofilmer där man får se bebisen växa i magen, kostråd med mera. 
 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0