En dag med 3-månaders Melvin

En dag när vi inte gör något speciellt - alltså våra vardagsdagar, ser ungefär ut såhär nuförtiden.
 
Vi går upp någon gång mellan 8:30 och 9:30. Ibland har Melvin redan varit uppe en stund med pappa innan han går till jobbet.
 
Jag äter frukost medan Melvin sitter i babysittern eller ligger på golvet och leker. Vi pratar och kollar på lite nyhetsmorgon. Melvin äter och somnar kanske en liten stund. Sedan är det dags att tvätta av sig och klä sig för dagen. Efter det sitter Melvin i babysittern och kollar på när jag duschar. Jag sjunger och leker titt-ut med hjälp av duschdraperiet.
 
Efter det busar vi en stund på golvet och sedan är det dags att äta igen. Han somnar oftast en lite längre stund nu (klockan är runt 11:30-12:30). Vill jag vara hemma läser vi lite saga i sängen och sedan ammar jag honom liggandes. Om inte så klär jag på honom ytterkläderna efter amningen och sedan går vi på promenad med vagnen där han får fortsätta sova. Vi är ute minst 1 timme om väder och bebis tillåter. Just det.. innan vi går ut försöker jag äta lunch - om det inte hinns med av någon anledning äter jag när vi kommer hem.
 
En bra dag sover han till ca 14:30, men det händer sällan. Hur som, när han vaknat fortsätter dagen med lite olika aktivteter varvat med korta sovstunder i mammas famn.
 
För er som inte minns när det begav sig, detta tycker en 3-månaders är skoj:
  • ligga i famnen, kolla en djupt i ögonen och prata
  • dra-upp-leken
  • ligga på golvet på mage - öva på att rulla, snacka, kolla på leksaker
  • sitta i babysittern och kolla på mamma som viker tvätt/tränar/dammsuger/lagar mat/plockar ur diskmaskinen
  • sångstund med sångbok
  • öva på att stå
  • sång och dans
  • spana in sig själv i spegeln
  • amma och mysa i famnen medan mamma kollar på film/datorn/tv/läser bok
 
Strax efter 16 trillar pappan innanför dörrn. Vi umgås en stund allihop innan någon av oss sätter igång med maten. Vi äter någon gång runt 17:30-18.
 
Sedan ser kvällarna väldigt olika ut. Kanske är det baddags, kanske är alla så trötta att det bara blir soffmys, kanske har vi besök.
 
Vid 19:15 är det dags för nedvarvning på skötbordet där man får sprattla av sig sista energin och ligga med rumpan i det fria. Sedan bli det lite sång och vaggning inne i sovrummet och efter det en saga i sängen. Strax innan 20 ammar jag honom i sängen och förhoppningsvis somnar Melvin då. 
 
Självklart byts det ett x antal blöjor under dagen också :)

Kommentarer
Postat av: Sharon

Låter härligt! Jag kommer ihåg dessa dagar... så länge sedan! Njut av varje stund - det går fort! Ni är jätte bra föräldrar och Melvin är ett helt underbart barn!

Svar: Ja det var ett tag sedan! ;) Njuter gör jag verkligen. Försöker ta vara på varje liten stund - har ju redan börjat glömma hur det var när han vara alldeles ny, och det är ju bara 3 månader sedan!
Engla

2013-02-07 @ 08:06:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0